Blog > Komentarze do wpisu
Scenariusz zajęć 3
Po co potrzebni nam są strażacy?

Scenariusz do zajęć dla oddziału przedszkolnego

 

 

Przygotowała – Małgorzata Jodłowska

Czas trwania zajęć – 30 minut

Temat zajęć: "Po co potrzebni nam są strażacy? Uświadamianie dzieciom niebezpiecznej pracy strażaków i zagrożeń płynących
z nieodpowiedzialnego zachowania się ".

 

Cele zajęć:

  • dziecko wzbogaca słownictwo o wyrazy związane z pracą strażaka
  • poprawnie opowiada historyjkę obrazkową o zagrożeniu, które niesie za sobą lekkomyślne postępowanie
  • dostrzega związki przyczynowo - skutkowe poprzez układanie kolejności obrazków w historyjce
  • doskonali umiejętność czytania poprzez przyporządkowywanie podpisów odpowiednim obrazkom
  • przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa
  • jest świadome zagrożeń płynących z niewłaściwego korzystania ze sprzętów, zabawy zapałkami

 

Metody:

  • rozmowa
  • historyjka obrazkowa
  • praca z podręcznikiem
  • ćwiczenia praktyczne
  • zabawy ruchowe

Formy:

  • indywidualna
  • zbiorowa

 

Środki dydaktyczne:

  • tamburyno
  • historyjka obrazkowa
  • podpisy do obrazków

 

 

Zajęcia z zakresu mowy i myślenia

 

1. Rozmowa na temat pracy strażaków.

  • Dziś będziemy rozmawiać o strażakach, o tym jak bardzo są nam potrzebni
    i o tym, jak możemy pomóc im w ich ciężkiej pracy. Powiedzcie mi, z czym kojarzy się wam słowo strażak?
  • A jak może powstać pożar?
  • Dlaczego ogień jest tak bardzo niebezpieczny? Czy widzieliście kiedyś pożar?

2. Omówienie i uporządkowanie historyjki obrazkowej.

  • Mam tu dla was kilka obrazków. Spróbujmy sobie teraz opowiedzieć,
    co widzicie na każdym z nich. (nauczyciel odsłania po kolei każdy obrazek)
  • Czy te obrazki są w odpowiedniej kolejności?
  • Jak powinny być po układane?
  • Co się najpierw działo?
  • Co się stało dalej?
  • O czym zapomniała dziewczynka?
  • Zawsze trzeba pamiętać, żeby sprawdzić przed wyjściem z domu, czy na pewno wszystko jest z kontaktu wyłączone. Co będzie na trzecim obrazku?
  • Czy dziewczynki są smutne czy zadowolone?
  • Co było dalej? Gdzie mogła zadzwonić sąsiadka?
  • A kto zna numer do straży pożarnej?
  • 998. Ale dzieciom nie wolno dzwonić pod ten numer. Co więc powinniście zrobić, gdy zobaczycie, że się gdzieś pali?
  • Co będzie na ostatnim obrazku?
  • skoro mamy już całą historyjkę, to może ktoś spróbuje ją opowiedzieć całą,
    od początku do końca.
  • Ułożyliśmy całą historyjkę. Jakie powinno być jej zakończenie?

3. Zabawa ruchowa - Jak myślicie, jacy powinni być strażacy? Żeby mieć świetną kondycję, muszą dużo ćwiczyć. Więc teraz my również się troszkę pogimnastykujemy.

Gimnastyka - piosenka:

Głowa, ramiona, /kolana, pięty - 3x

Głowa, ramiona, kolana, pięty, oczy, uszy, usta, nos.(coraz szybciej).

4. Nadawanie tytułów obrazkom – propozycje dzieci, a następnie propozycje nauczyciela, które dzieci samodzielnie odczytują i przyporządkowują
do odpowiedniego obrazka.

  • Ela prasuje.
  • Ela rozmawia z Beatą.
  • Beztroska zabawa.
  • Pali się!
  • Na ratunek!
  • Pożar!

Nadanie tytułu całej historyjce.

5.  Rozmowa o zagrożeniach płynących z nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa.

  • Czy potraficie podać przykłady sytuacji, których skutkiem mógłby być pożar?
  • Czy możecie powiedzieć, w jakich sytuacjach są nam jeszcze potrzebni strażacy? (pożar, powódź, wypadek, ściąganie kotów z drzew, wyciągnięcie
    z wody topiącej się osoby, ratownictwo chemiczne)
  • A jak my możemy pomóc strażakom (wyłączać wszystko z kontaktu, gdy wychodzimy z domu, nie bawić się zapałkami - zapałki w ręku dziecka
    to pożar)

6.  Podsumowanie zajęć.

 

wtorek, 22 września 2009, maljod11