Blog > Komentarze do wpisu
Scenariusz zajęć 5
Pani Wiosna - opis postaci.

Scenariusz do zajęć dla oddziału przedszkolnego

 

Przygotowała – Małgorzata Jodłowska

Czas trwania zajęć – 30 minut

Temat zajęć: Pani Wiosna – opis postaci. Ćwiczenia spostrzegawczości. Ćwiczenia słownikowe.

 

Cele zajęć:

  • dziecko układa domino fonetyczne – dzieli wyraz na głoski, wybiera właściwą i z wszystkich wybranych układa wyraz
  • zna charakterystyczne dla nowej pory roku cechy
  • opisuje rysunek postaci Pani Wiosny
  • wie, które elementy pasują do wiosny, a które są charakterystyczne dla innych pór roku
  • projektuje suknię dla Pani Wiosny
  • porównuje dwie pory roku – wiosnę i zimę
  • śpiewa piosenkę „Marzec – czarodziej”
  • akompaniuje do piosenki używając różnych części ciała

 

Metody:

  • rozmowa
  • opis
  • praca z podręcznikiem
  • ćwiczenia praktyczne
  • zabawy ruchowe

Formy:

  • indywidualna
  • praca w grupach
  • zbiorowa

 

Środki dydaktyczne:

  • cztery zestawy domina fonetycznego – po 10 kartoników, a na nich namalowane podane niżej przedmioty a obok cyfra w nawiasie odpowiadająca numerowi tej głoski w wyrazie, którą chcemy wykorzystać: w kolorze żółtym – pies (1), agrafka (4), garnek (4), igła (1); w kolorze zielonym- kwiat (2), pomidor (4), tort (2), miska (3), banan (5), łyżka (5).
  • nagranie piosenki „Marzec – czarodziej”
  • rysunek Pani Wiosny – kobieta w długiej zielonej sukni
  • małe obrazki kojarzące się z wiosną i kilka charakterystycznych dla innych pór roku

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie tematu lekcji – domino fonetyczne.

Dzielimy dzieci na cztery grupy. Każda otrzymuje zestaw, przy pomocy którego ułoży hasło. Zestaw składa się z 10 kartoników w dwóch kolorach: żółte – pierwszy wyraz hasła, zielone – drugi. Na każdym jest narysowany przedmiot, zwierzę, kwiat, itp. i cyfra w nawiasie – pokazuje ona, która w kolejności głoska z danego wyrazu jest nam potrzebna do hasła, np. pies (4) – chodzi o głoskę s. Z odgadniętych liter należy ułożyć dwa wyrazy: PANI WIOSNA.

2. Rozmowa na temat nowej pory roku

  • Będziemy rozmawiać dziś o Pani Wiośnie. Powiedzcie mi jednak najpierw, co wam się z wiosną kojarzy.
  • Jaka pogoda jest typowa dla wiosny?
  • Jakie znacie kwiaty wiosenne?
  • Jakie zjawiska zapowiadają nam przyjście wiosny?
  • Jak zachowują się wraz z nadejściem wiosny zwierzęta?

3. Zabawa ruchowa przy piosence „Marzec – czarodziej” - odśpiewanie piosenki z akompaniamentem wykonywanym przy pomocy własnego ciała, np. pierwsza zwrotka – wyklaskiwanie, druga – wytupywanie, trzecia – podskoki, itp.

4.  Odsłonięcie obrazka kobiety w zielonej sukni, ze smutną miną. Opis postaci: kolor włosów, mina, strój.

5. Odczytanie listu Pani Wiosny do dzieci:

Drogie dzieci!

Już niedługo powinnam zastąpić zimę. Ale nie mogę tego zrobić, bo ktoś zabrał z mojej sukni kwiaty, słońce, zwierzęta, jednym słowem to wszystko, co wam kojarzy się z moja porą roku. Nie mogę do was przyjść bez tej sukni. To chyba wybryk Pani Zimy, która chce u was zagościć na dobre. Pomożecie mi dzieciaki? Chcecie, aby świat zrobił się kolorowy, by było cieplej i piękniej? Liczę na was i mocno was ściskam.

Pani Wiosna.

6. Ozdabianie sukni wybranymi elementami (na tablicy wiszą obrazki: ptak, kwiat, motyl, bazie, itp., ale są też obrazki rzeczy kojarzących się z innymi porami roku). Dzieci zastanawiają się jak mogłaby wyglądać suknia Pani Wiosny, opisują i doczepiają wybrane elementy. Uzupełnianie tła – drzewo z pączkami, ptaszki, motylki, itp. Na końcu – zmiana miny Pani Wiosny.

7. Praca z podręcznikiem – projektowanie sukni Pani Wiosny według własnego pomysłu.

8. Podsumowanie zajęć – czym różni się wiosna od zimy – krótka rozmowa na podstawie zajęć i spostrzeżeń dzieci.

 

wtorek, 22 września 2009, maljod11